Piekeren

Piekeren

Wat houdt piekeren in?

We piekeren allemaal wel eens. Omdat we ons zorgen maken over iets, ons afvragen of we wel goed hebben gehandeld, of goed worden behandeld in een situatie. Of we blijven maar overdenken waarom ons iets is overkomen. Piekeren is een mentaal proces waarbij je dezelfde gedachten steeds herhaalt of bepaalde zaken keer op keer overdenkt. Kortstondig over iets nadenken is juist nuttig, het zet je aan tot actie. Het helpt je oplossingen te vinden en beter te worden. Maar piekeren betekent dat je gedachten of gevoelens niet kunt loslaten; je blijft maar in cirkeltjes ronddraaien zonder verder te komen. Het kan je ’s nachts wakker houden en overdag je plezier bederven.
Piekeren

Oorzaak van piekeren

Piekeren wordt vaak veroorzaakt door stress. Meestal is er een aanleiding in het dagelijks leven waardoor je begint met piekeren. Het kan zijn dat je je zorgen maakt en dit kan over gaan in negatieve gedachten (doemdenken). Iemands persoonlijkheid kan een rol spelen of hij/zij snel piekert of niet.

Neurofeedback bij piekeren

Om piekeren te verminderen zijn er diverse behandelingen mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld denken aan cognitieve gedragstherapie of ontspanningsoefeningen. Neurofeedbacktherapie kan ook effectief zijn. Bij mensen die veel piekeren zien we vaak een verhoogde hersenactiviteit. De therapie wordt toegepast om het brein weer in balans te brengen en de overactiviteit in het brein te normaliseren. Je brein wordt flexibeler waardoor jijzelf veerkrachtiger en zelfbewuster in het leven komt te staan.

Resultaten van neurofeedbacktherapie bij piekeren zijn:

  • Een minder ‘denkhoofd’
  • Piekeren verminderd
  • Onrustig gevoel neemt af
  • Spanningsklachten verminderen
  • Je kan meer ontspanning ervaren
  • Betere concentratie
  • Het slapen verbetert
  • Vermoeidheid neemt af