Burn-out klachten behandelen

Burn out klachten

Wat is een burn-out?

Burn-out verschijnselen ontstaan vaak na een opeenstapeling van levensgebeurtenissen in combinatie met bijvoorbeeld een druk gezin en/of een stressvolle baan. Wanneer je langer dan een half jaar onder spanning/druk staat en je niet meer in staat bent om te ontspannen kun je in een burn-out terechtkomen. Overspannen zijn is een voorloper van een burn-out. Al lijken de klachten veel op elkaar. Je raakt fysiek en/of emotioneel volledig uit balans. Het is vaak een geleidelijk proces waarbij je te laat merkt dat je te veel hooi op je vork hebt genomen. Door de burn-out klachten lukt het je dan niet meer om de dagelijkse bezigheden goed uit te voeren.

Welke burn-out oorzaken zijn er?

Burn-out klachten ontstaan wanneer je een langere tijd, meer dan een half jaar, te veel stress ervaart en te weinig hersteltijd hebt. Je raakt meer energie kwijt dan dat je opdoet. Loop je hier te lang mee door, dan kun je last krijgen van burn-out verschijnselen. Burn-out oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn: werkstress, perfectionisme, leefomstandigheden, overmatige fysieke inspanning, sociale problemen, chronische ziekte of persoonlijke eigenschappen.

Weet je welke factoren jouw burn-out klachten veroorzaken? Dan kan dit helpen om (ergere) burn-out klachten te voorkomen of vroeg te herkennen.

Burn-out klachten: hoe kun je een burn-out herkennen?

Vraag je je af of je last hebt van een burn-out? Dan is het belangrijk om na te gaan of je burn-out symptomen ervaart. Burn-out klachten zijn op te delen in psychische en lichamelijke klachten. We spreken van een burn-out als symptomen van een burn-out langer dan een half jaar aanhouden en je vooral moe en uitgeput bent. In deze situatie moet gefocust worden op burn-out herstel om te voorkomen dat de burn-out klachten toenemen.

Psychische burn-out symptomen

Symptomen van een burn-out kunnen psychisch van aard zijn. Je kunt klachten ervaren zoals geheugen- en concentratieproblemen, onzekerheid, besluiteloosheid, somberheid, angst- en paniekklachten, prikkelbaarheid, piekeren, rusteloosheid en emotionele instabiliteit.

Lichamelijke klachten bij een burn-out

Naast psychische klachten kun je ook lichamelijke klachten bij een burn-out ervaren. Voorbeelden hiervan zijn hoofdpijn, vermoeidheid, spierpijn, slapeloosheid, hartkloppingen, hogere bloeddruk, benauwdheid en maagklachten.

Burn out behandeling

Burn-out behandeling met neurofeedback therapie

Benieuwd wat te doen aan een burn-out? Bij burn-out behandeling is rust heel belangrijk, maar alleen de stress wegnemen is vaak niet meer voldoende. Het voeren van gesprekken met een professional kan helpen. Neurofeedback therapie kan ook een goed hulpmiddel zijn bij het herstellen van een burn-out.

Neurofeedback therapie wordt toegepast bij burn-out herstel om het brein weer in balans te brengen en de overactiviteit in het brein te normaliseren. Neurofeedback als burn-out behandeling kan ondersteunend werken naast andere vormen van therapie, zoals gesprekstherapie of coaching. De resultaten zijn effectief en blijvend.

Resultaten van neurofeedback bij burn-out klachten

  • Afname onrust in lichaam en hoofd
  • Spanningsklachten verminderen
  • Slaapproblemen verminderen
  • Meer zelfvertrouwen
  • Het geheugen verbetert
  • Concentratieproblemen nemen af
  • Je wordt emotioneel weer stabieler
  • Irritatie en boosheid nemen af